28.06.2012

IТ-аутсорсинг в Україні: перспективи та надії

Аутсорсинг був і залишається найбільш перспективним напрямком в IT-галузі. Можливість переконатися в цьому з’явилася в 2009 році, коли на тлі загального падіння витрат на інформаційні технології, сегмент IT-аутсорсингу не зменшував темп. Переживши кризу, аутсорсинг і до цього дня залишається одним з ключових драйверів зростання українського ринку інформаційних технологій.
Стійкий аутсорсинг
Перебуваючи в рейтингу 30 країн, найбільш придатних для IT-підряду, України в черговий раз підтвердила свій статус, перемігши в 2011 році в номінації “Місце призначення для IT-аутсорсингу” в рамках European Outsourcing Excellent Awards. Не останню роль в цьому зіграли високий рівень кваліфікації фахівців, конкурентоспроможні ціни, а також багаті резерви робочої сили і географічне положення країни. Так, в минулому році зростання індустрії аутсорсингу досяг близько 20-25%.
Активний розвиток IT-аутсорсингу в Україну почасти можна приписати компаніям із західним капіталом, які вважають за краще зосередитися на профільній діяльності, переклавши процеси автоматизації на плечі IT-аутсорсеров, які мають необхідний рівень підготовки обслуговування спеціальних систем. У свою чергу, це дозволяє скоротити витрати на рутинні операції, підвищити ефективність бізнес-процесів і отримати нові сервіси в найкоротші терміни. Однак деякий відсоток компаній з українським капіталом все ще протистоїть підрядникам, вважаючи, що послуги аутсорсингу невиправдано дорогі, і доручають вести важливі інфраструктурні проекти штатним співробітникам, за звичкою розглядаючи IТ-підрозділи як центр витрат, що забезпечує інфраструктурні функції, а не джерело бізнес-переваг.
Така позиція по відношенню до системної інтеграції вплинула на долю замовлень в портфелях системних інтеграторів. Основними замовниками аутсорсингових послуг на сьогоднішній день є зарубіжні компанії, великі банки, промислові, енергетичні та страхові компанії. Однак, незважаючи на перевагу, українські компанії все активніше виявляють зацікавленість в IT-аутсорсингу, розуміючи переваги та економічні вигоди роботи з профільними спеціалістами. У зв’язку з таким розподілом оцінити реальний обсяг ринку IT-аутсорсингу на сьогоднішній день досить проблематично. Це, в першу чергу, пов’язано з тим, що більшість замовників цих послуг використовують змішані схеми залучення підрядних компаній і досить велику частину функцій виконують силами своїх IT-підрозділів. Крім цього великий ряд компаній користуються послугами як фрілансерів, так і послугами дрібних регіональних аутсорсеров.
Організаційні моменти
На сьогоднішній день найбільшим попитом серед послуг IT-аутсорсингу користуються побудова IT-інфраструктури, підтримка віддалених філій, забезпечення інформаційної безпеки і експлуатованого устаткування. Також досить затребувані проекти, які гарантують порівняно швидку окупність вкладень, надають чітке і негайне вплив на бізнес-процеси.
В Україну користуються попитом обидва види аутсорсингу – частковий і повний. Під повним аутсорсингом мається на увазі передача сторонньої організації всіх процесів обслуговування IT-інфраструктури компанії, тоді як частковий аутсорсинг – це залучення сервісної компанії до обслуговування певної частини інформаційної системи компанії.
Бізнес-структури намагаються підлаштовуватися під міжнародні стандарти бібліотеки передового досвіду організації IТ (ITIL), яка описує кращі з застосовуваних на практиці способи організації роботи підрозділів або компаній, що займаються наданням послуг в області інформаційних технологій.
У стандарти ITIL входить розподіл на лінії підтримки при обробці звернень користувачів. Так, перша лінія підтримки може виконуватися штатними співробітниками компанії, оскільки не вимагає високої технічної кваліфікації та залучення технічних фахівців на аутсорсинг. Головне завдання першої лінії підтримки – дати користувачеві можливість якомога швидше продовжити роботу. У той же час, на другу і третю лінії покладені завдання щодо усунення технічних збоїв в інфраструктурі, які можуть вплинути на надані користувачам IТ-сервіси. Тому ці лінії підтримки складаються зі спеціалізованих груп технічних фахівців, кожна з яких має високу ІТ-компетенцією в певній галузі інфраструктури.
Однак який би вид IТ-аутсорсингу ні використовувала компанія, в будь-якому випадку це дає дві основні переваги: ​​економію коштів на обслуговування інформаційної системи та отримання стабільного та якісного рівня сервісу.
Як вибрати компанію-аутсорсера
При виборі аутсорсингової компанії, необхідно враховувати кілька основних факторів. Компанія повинна мати багаторічний досвід реалізації проектів високого ступеня складності для різних клієнтів і мати портфель успішно виконаних проектів для різнопланових організацій. Не менш важлива і кваліфікація експертів, про що може свідчити наявність сертифікатів і партнерські відносини з провідними світовими виробниками обладнання та розробниками. При виборі системного інтегратора також важливо врахувати не тільки використання компанією кращого світового досвіду, а й власних ноу-хау. Важлива і швидкість реакції фахівців – час, заявлене компанією на виконання робіт на об’єкті, а також контроль протягом усього періоду роботи на об’єкті.
Існує певне коло обов’язків постачальника послуг, куди, як правило, входить:
аудит, оптимізація і розгортання IТ-інфраструктури;
проектування, впровадження та інсталяційні роботи;
технічна підтримка компаній, користувачів обладнання та програмного забезпечення;
адміністрування прикладних систем;
технічна підтримка;
технічна підтримка телекомунікаційних систем;
гарантійне, післягарантійне і розширена гарантійна підтримка обладнання;
технічна підтримка слабкострумових систем (СКС, системи відеоспостереження, системи контролю доступу, системи охоронної та пожежної сигналізації);
сервісна логістика.
Світле майбутнє IТ-аутсорсингу
Фактори, які дозволяють Україна займати надійні позиції в області IТ-аутсорсингу, дозволяють українським компаніям, що спеціалізуються на ІТ-аутсорсингу, бути впевненими в перспективах розвитку бізнесу. Так, за прогнозами керівника сервісного центру компанії IT-Solutions Олександра Якушко, в 2012 році доходи від IТ-аутсорсингу зростуть приблизно на 30%.
І хоча сьогодні Україні не досягає масштабів надання послуг на рівні Китаю та Індії, українські фахівці за рахунок високого рівня технологічної експертизи, якості виконання проектів та вміння вирішувати більш складні завдання по більш прийнятною ціною, цілком успішно конкурують з росіянами. І вже цей факт дозволяє сказати, що пік розвитку ринку аутсорсингових послуг в Україні – попереду.