08.02.2012

Мережева Незалежність

Протягом декількох років зростаючі потреби українських банків задовольнялися за рахунок внутрішніх ресурсів. Проте в якийсь момент стало ясно, що залучення власних програмістів для розробки нових баз даних і побудови мереж неефективно. Потреба в системності росла з кожним днем. При цьому бази трьох-і п’ятирічної давності вже не відповідають реаліям фінансових установ. Тому з кожним роком вони все частіше віддають IT-рішення спеціалізованим операторам.
Так вони економлять свій час і гроші. У компанії IT-Solutions навіть підрахували, що, звернувшись до них, банк з 30 відділеннями може заощадити до 60% витрат. Розрахунок простий: кожному регіональному відділенню потрібно наймати системного адміністратора, середня зарплата якого близько 3 тис. грн., Тобто в місяць тільки на оплату праці цих працівників банк витрачає близько 100 тис. грн. «Це не рахуючи витрат на навчання, забезпечення робочим місцем, інструментами і так далі», – говорить керівник профільного департаменту IT-Solutions Олександр Якушко. За його словами, повне регіональне обслуговування відділень банку компанією, що надає послуги IT-аутсорсингу, становить до 40% виділеного бюджету на утримання такої служби.
Але навіть якщо економія виходить невеликий, аутсорсинг звільняє той же банк від рішення непрофільних задач. Згідно з дослідженням ще однієї компанії, що надає подібні послуги – «Міратех», майже 85% банків або вже перейшли на IT-аутсорсинг, або збираються це зробити. Також охоче віддають таку роботу зовнішнім фахівцям підприємства з автомобільної галузі та FMCG – по 75% з опитаних «Міратех» підприємств. Користується попитом ця послуга і у страхових компаній, роздрібних торговців і рестораторів. За іншими галузями ступінь проникнення подібних послуг не вище 50%. А малий та середній бізнес до такого рішення IT-проблем ще не дозрів. І причина не стільки у низькій обізнаності, скільки в боязні переносити IT-інфраструктуру за межі компанії. Та й керівники IT-відділів із зрозумілих причин не зацікавлені в перенесенні своєї роботи на аутсорсинг.
Найбільш затребуваний сьогодні так званий операційний аутсорсинг. До нього відносять обслуговування робочих місць співробітників, ремонт обладнання та механічну роботу, яка потребує високої кваліфікації. «Віддаючи на аутсорсинг операційну діяльність, компанія звільняє внутрішні ресурси для розвитку і впровадження інноваційних проектів, які допоможуть розвивати бізнес», – говорить директор департаменту інформаційних технологій НАК «Нафтогаз Україна» Олександр Ляшенко. До переходу в «Нафтогаз» Ляшенко був IT-директором компанії «Вімм-Білль-Данн», де також ввів практику аутсорсингу – все управління телефонією, інформаційними системами і бухгалтерськими системами компанія здійснює дистанційно. У кожному місті, де відкриті торговельні філії або ведеться виробництво, «Вімм-Білль-Данн» уклала договори з IT-компаніями, які вирішують всі рутинні питання: від відновлення картриджа в принтері до ремонту комп’ютерів. «Компанія своєчасно прорахувала приблизну кількість ситуацій, де необхідна безпосередньо ручна робота. Виходило не більше 10 годин на місяць, які вона закуповувала у компанії-аутсорсера », – ділиться Олександр Ляшенко.
Більш складний і менш затребуваний українськими компаніями – проектний аутсорсинг. До нього варто вдаватися, коли рівень знань персоналу не відповідає необхідному. Наприклад, при запуску інноваційного продукту. Як правило, в таких випадках в проектну команду включають як штатних, так і позаштатних співробітників. Але провідну роль усвідомлено віддають зовнішньої компанії, яка і рухає проект. Поки всі працюють, персонал компанії-замовника набирається досвіду, щоб потім самостійно супроводжувати і розвивати проект.
Також при реалізації складних проектів у компанії не завжди є в розпорядженні потрібну кількість фахівців, які будуть потрібні лише для тимчасової зайнятості на проекті. «Уявіть, що ви берете IT-систему, яку потрібно інтегрувати практично з усіма департаментами компанії, для чого будуть потрібні фахівці з кількох різних програмах. Але вони потрібні лише на певний період часу. Через пару місяців вони вам не знадобляться. А коли замовник звертається до аутсорсеру, компанія надає штатних фахівців з кожного напряму », – пояснює віце-президент« Міратех »Олексій Перекатів.
Залежність від виконавця, який повністю веде проект, замовники вважають головним ризиком IT-аутсорсингу. «Якщо компанія з тих чи інших причин завтра перестане працювати, замовник залишиться« без тапок », а знайти якісну заміну в короткий термін буде дуже проблематично», – ділиться Ляшенко. До того ж при роботі з IT-аутсорсингом компанія-замовник не контролює його роботу по ходу її виконання і бачить тільки кінцеві результати. Так що якщо робота аутсорсера виконана неякісно або не виконана взагалі, замовник дізнається про це, коли виправляти ситуацію вже пізно.
«При цьому необхідно пам’ятати, що аутсорсинг не завжди коштує дешевше в прямому сенсі слова», – вважає Олександр Ляшенко. На його думку, аутсорсинг в першу чергу хороший тим, що компанія за допомогою передачі одних завдань звільняє ресурси для вирішення більш важливих. Це особливо ефективно працює, коли потрібно вирішити унікальну задачу в обмежений термін або зробити разовий, але дуже великий проект, де потрібно багато нового персоналу.